مطالعات نشان می دهد که متفورمین در نوجوانان چاق در طولانی مدت موثر نیست

20 سپتامبر 2018 - تحقیقات نشان می دهد نوجوانان چاقی که با متفورمین درمان می شوند، ممکن است ابتدا مزایایی را تجربه کنند، اما در طولانی مدت این مزایا مشاهده نمی شود.
متفورمین، خط اول درمان برای دیابت نوع 2 است که به کاهش سطح قند خون کمک می کند. ایندارو همچنین با کاهش وزن کوتاه مدت در جوانان در سایر تحقیقات بالینی ارتباط داشته است.
یک تیم از بیمارستان سنت آنتونیوس درNieuwegein در هلند، به بررسی عمیق تر این موضوع پرداختند. آنها برای 31 نوجوان، که 84٪ از آنها چاق و 45٪ از این افراد به مقاومت به انسولین مبتلا بودند، متفورمین تجویز نمودند. محققان همچنین 20 نوجوان چاق را که تحت درمان با این دارو نبودند، بعنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار دادند.
یافته های آنها نشان داد که شاخص توده بدنی (BMI) و مقاومت به انسولین در شرکت کنندگان تحت درمان با متفورمین در ابتدا بهبود می یابد، اما پس از سه سال این تغییرات مثبت از بین می رود.
محققان نتیجه گیری نمودند که هیچ مدرکی برای ایجاد اثرات پایدار پس از مصرف طولانی مدت متفورمین در نوجوانان وجود ندارد.
Yvette Lentferink، از بخش کودکان این بیمارستان، گفت: مطالعات در مورد اثربخشی متفورمین در نوجوانان عمدتا محدود به یک دوره ی پیگیری 6 ماهه بوده است.تنها چند مطالعه با دوره های پیگیری طولانی تا حداکثر 24 ماه انجام شده است.در نتیجه، مشخص نیست که آیا درمان طولانی مدت متفورمین در نوجوانان اثرات مثبت طولانی مدتی بر وزن آنها خواهد داشت. محققان افزودند که این یافته ها با مطالعات انجام شده در بزرگسالان غیر دیابتی که متفورمین باعث کاهش وزن پایدار آنها شده بود، مغایرت دارد. آنها توضیح دادند که این امر می تواند به دلیل انطباق کم نوجوانان با مصرف دارو و یا دوز ناکافی متفورمین باشد .نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در مجله Nature منتشر شد.
تحقیقات نشان می دهد که در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، تبعیت از یک رژیم سالم و واقعی می تواند بیماری را معکوس کند، یعنی افراد می توانند از مصرف داروهای دیابت بی نیاز شوند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/metformin-ineffective-in-obese-teens-on-long-term-basis,-study-suggests-92918374.html